Kinga Tatkowska - Szukając tego

poniedziałek, kwietnia 18, 2016

Szukając tego
Kinga Tatkowska
Tytuł oryginalny: Szukając tego
Wydawnictwo: Novae Res
Seria: Szukając tego #1
Rok wydania: 2016
Wyzwanie: +2,1cm


Sięgając po Szukając tego, nie miałam najmniejszego pojęcia, z jakie rodzaju historią mam do czynienia. Sądziłam, że jest to ciężka powieść, która zabierze mnie w psychologiczną podróż po ciężkich doświadczeniach dziewiętnastoletniej Neli oraz trzydziestoletniego Arka, z Polską w tle. Nie ulega wątpliwości, że Kinga Tatkowska zrobiła coś niesamowitego z opowieścią o życiu dwójki ludzi, która porusza niebywale trudne tematy, takie jak: wolność, miłość i przyjaźń.

[…] Czuję się tu tak spokojnie. Nareszcie mogę ją usłyszeć. 
- Co usłyszeć?
- Ciszę. To jeden z najpiękniejszych dźwięków na tym świecie.

Dla mnie ogromną zaletą jest łatwość, z jaką weszłam w fabułę i życie bohaterów. Nie czułam przymusu poznania ich przeszłości, lecz mogłam skupić się na teraźniejszych aspektach ich osobowości, odczuciach i pragnieniach. Nie trudno jest polubić Arka, ale to z Nelą miałam większy problem, chociaż kiedy stopniowo poznawałam jej wszystkie zalety i wady, delikatność i kruchość, zadziorność i twardą powłokę, moje odczucia się zmieniły.

Jak już wspomniałam, Nela jest bohaterką, którą na początku było ciężko polubić. Nie wiedziałam, co mam myśleć o jej postępowaniu, ucieczce od życia i bliskich. Wydawała się tak rozchwiana emocjonalnie, trudna do ogarnięcia – w końcu nie każdy wsiada do samochodu zupełnie obcego mężczyzny i wyrusza z nim w Polskę. Jednak Nela, niczym kwiat, powoli rozkwita. Poznałam ją lepiej, zrozumiałam jej postępowanie, ucieczkę, jej poglądy oraz niesamowicie silną wolę, o którą nigdy bym jej nie posądzała.

W dzień człowiek goni za złudzeniami. Pragnie niemożliwego, dąży do rzeczy nieosiągalnych i kryje się za maska fałszu. Dopiero kiedy przychodzi noc, człowiek potrafi otworzyć serce, bo myśli, ze ciemność schowa je dla siebie i światło nigdy go nie odkryje.

Arek nie jest typem bohatera, za którym moje serce będzie umierać z tęsknoty. Był swojego rodzaju barwnym ptakiem, feniksem, skrywając swoje tajemnice bardzo głęboko, za maską wyluzowanego trzydziestolatka. Skłamałabym, kiedy napisałabym, że nie jest on stereotypowym męskim charakterem. Można takiego Arka spotkać w co drugiej powieści dla dojrzalszych czytelników, ale coś mnie w nim urzekło, spowodowało, że zatrzymałam się przy jego analizie nico dłużej. Mam tylko nadzieję, że w kontynuacji poznam go o wiele lepiej.

Największą zaletą powieści jest jej lekkość i szybkość czytania. Autorka świetnie oddaje tragiczne wydarzenia, które spotkały główne postaci, lecz nie wymusza na czytelniku głębokich refleksji o życiu. Można zatrzymać się z głębokimi przemyśleniami na dany temat, ale można również potraktować powieść jako odskocznię od rzeczywistości, miłą rozrywkę. W łagodny, delikatny sposób odkrywa prawdziwe tajemnice miłości, przyjaźni i wolności. Bohaterowie nie są przekoloryzowani. Największym zaskoczeniem jest fakt, że autorką jest Polką, ponieważ z łatwością może konkurować ze światowymi pisarzami.

Bo czasami naprawdę chciałoby się powiedzieć coś więcej. Czasami chciałoby się powiedzieć coś mądrego, coś, co ma znaczenie. Czasami chciałoby się powiedzieć po prostu coś – ale brakuje słów i nie mówi się nic.

Szukając tego, to zdecydowanie powieść dla czytelników, którzy szukają właśnie tego czegoś w powieściach, pragną znaleźć odpowiedzi na ważne życiowe pytania, przeżyć przygodę z Arkiem i Nelą, zakochać się w podróżach i doświadczyć prawdziwej miłości na własnej skórze. Bardzo się cieszę, że to nie koniec historii tej dwójki i mam nadzieję niedługo poznać resztę.

SZUKAJĄC TEGO | ?


ZA MOŻLIWOŚĆ PRZECZYTANIA DZIĘKUJĘ WYDAWNICTWU NOVAE RES!
Obsługiwane przez usługę Blogger.