Ałbena Grabowska - Czas opowiedziany


Czas opowiedziany
Ałbena Grabowska
Tytuł oryginalny: Czas opowiedziany
Wydawnictwo: Zwierciadło
Seria: Alicja w krainie czasów #2
Rok wydania: 2016

☆☆☆☆

Pomimo tego, że pierwszy tom przypadł mi do gustu, to nie zaprzeczę, że do drugiego nie ciągnęło mnie aż tak bardzo, jak powinno. Obie wojny światowe, to nie moje ulubione działy historii, ale byłam bardzo ciekawa tego, jak autorka wykreowała świat przedwojennej Europy. Od zawsze uważam, że tylko ktoś, kto miał styczność z wojną czy to na własnej skórze, czy w opowieściach snutych przez rodzinę, jest w stanie oddać autentyzm tamtej rzeczywistości.

Rok temu skończyłam czytać Niewidzialny most, który co prawda dotyczył II wojny światowej, ale nie oddawał on tej makabrycznej atmosfery, brakowało realizmu tamtych okrutnych lat. W Czasie opowiedzianym autorka też nie wykorzystała potencjału, który miała pod ręką. Za to skupiła się nie tylko na głównej bohaterce i jej perypetiach życiowych, ale również nawiązuje do Freuda, Coco Chanel, sławnych pisarzy i artystów tamtych czasów, co nie kończenie wszyło tak dobrze, jak mogło. 

Czas opowiedziany to nie tylko tytuł, ale ma on również odzwierciedlenie w samej powieści. Alicja, główna bohaterka, młoda kobieta, która zostaje wysłana do Wiednia musi zmierzyć się z nowym miejscem, obcym językiem i trudem nowego miejsca w świecie, a we wszystkim pomaga jej własna wyobraźnia. Polka snuje wiele opowieści, różnych historii, żeby urozmaicić swoje życie, ukoić ból pacjentów czy jako pomoc w prowadzeniu gry miłosnej. Spodobał mi się pomysł posłania bohaterki na medycynę, ale jest to jeden z nielicznych plusów.

Moim zdaniem historia napisana przez Grabowską jest nieco zbyt przekoloryzowana i nierzeczywista. Nie liczyłam na coś naprawdę autentycznego, fikcja to fikcja, ale prosiłabym o chociaż mniej nieprawdopodobnych zdarzeń w życiu biednej Alicji. Jeszcze w pierwszym tomie mogłam to przeżyć, ale tutaj było to znacznie mniej znośne. Wspomniałam wcześniej o znanych postaciach historycznych. I jest to naprawdę wspaniały pomysł, ale autorkę znowu poniosła wyobraźnia i oczywiście nasza bohaterka musiała wszystkich spotkać na swojej drodze. Nie jestem pewna, czy mogę polecić tę powieść z czystym sumieniem. Nie spodziewałam się, że drugi tom może tak bardzo odbiegać od pierwszego.

#1 Czas zaklęty | #2 Czas opowiedziany | ?

ZA MOŻLIWOŚĆ PRZECZYTANIA DZIĘKUJĘ KSIĘGARNI INTERNETOWEJ EMPIK!


Obsługiwane przez usługę Blogger.