Amber Smith - Co mnie zmieniło na zawsze

wtorek, grudnia 20, 2016

Co mnie zmieniło na zawsze
Amber Smith
Tytuł oryginalny: The Way I Used To Be
Wydawnictwo: Feeria Young
Seria: -
Rok wydania: 2016

☆☆☆☆

Powieść Smith należy do grona literatury uniwersalnej, nie zalicza się konkretnie do danego rodzaju powieści obyczajowych. Nie słyszałam wcześniej o tej powieści, co bardzo mnie zaskoczyło, ponieważ jest dość oryginalna. Szczerze mówiąc, sama nie gustuję w tak mrocznej i smutnej tematyce, ale nie będę zaprzeczać, że jest to historia bardzo odważna i skłaniająca do poważnych przemyśleń.

Co mnie zmieniło na zawsze jest historią skierowaną do młodego czytelnika, co moim zdaniem, należy podkreślić. W moim przypadku odbiór wypadł nieco gorzej, ale jak już wspominałam, jest to wina tego, że po prostu nie przepadam za takimi klimatami. Oczekiwałam powieści, która będzie czymś nowym i to właśnie zobaczyłam w książce Smith, więc nie narzekam. Żałuję tylko, że autorka oprócz mrocznej atmosfery, smutku i pewnej dozy prawdy, nie wykazała chęci do napisania powieści, która trafiłaby do szerszej liczby odbiorców. Wielka szkoda.

Gwałt to ciężki orzech do zgryzienia, mówiąc trywialnie. Zbyt wielu autorów porywało się na ten motyw w powieściach, ale przy większości przypadków wydawał się strasznie oklepany. Smith skupiła się głównie na konsekwencjach, silnym oddziaływaniu na psychikę głównej bohaterki. Eden, którą poznajemy, jest już zgwałcona. Wiadomo, całe jej życie zmienia się o sto osiemdziesiąt stopni, nic już nie jest pewne i wszystko boli. Podobał mi się sposób w jaki Smith przedstawiła sposób radzenia sobie z ciężką tajemnicą, którą dziewczyna nosiła w sobie - jest oryginalny, ale również szokujący.

Główna bohaterka żyje w ciągłym bólu i smutku, doceniam, że pisarka utrzymała całą powieść w tym klimacie. Co mnie zmieniło na zawsze to powieść nie tylko o ciężkich przeżyciach, ale jest również dość ciężka w odbiorze. Nie było mi łatwo się w nią wbić, ale czytałam ją stosunkowo szybko. Język jest młodzieżowy, co trochę odebrało powagi, ale jednocześnie może zachęcić młodego czytelnika do przeczytania książki. Najbardziej jednak zaskoczyło mnie zakończenie, które wyrwało się z każdego możliwego schematu. Polecam przede wszystkim młodym czytelnikom, którzy szukają powieści prawdziwej i niebanalnej.

ZA MOŻLIWOŚĆ PRZECZYTANIA DZIĘKUJĘ KSIĘGARNI INTERNETOWEJ PANTOMASZ.PL!

Obsługiwane przez usługę Blogger.