Ransom Riggs - Osobliwy dom pani Peregrine

sobota, stycznia 02, 2016

Osobliwy dom pani Peregrine
Ransom Riggs
Tytuł oryginalny: Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children
Wydawnictwo: Media Rodzina
Seria: Pani Peregrine #1
Rok wydania: 2012
Wyzwanie: W 2016 przeczytaj: powieść napisaną przez mężczyznę | +3,0 cm


Po książkę Riggsa chciałam sięgnąć od momentu, kiedy tylko ukazała się na polskim rynku, ale zawsze było coś, co mi przeszkodziło. Żałuję, że tak długo zwlekałam z lekturą tej powieści, bo przeżyłam niesamowitą przygodę, podszytą dreszczykiem. Nie powiem, że nie byłam zaskoczona zwrotem akcji, ponieważ czytałam książkę z przekonaniem o kolejnej historii z dychami w tle i w pewnym sensie to otrzymałam, ale nie o takich duchach początkowo pragnęłam przeczytać.

Wpadłam w świat osobliwych niczym burza i przebrnęłam przez niego w podobnym nastroju. Długo nie wiedziałam, czego mogę się spodziewać i ta nieprzewidywalność najbardziej mnie zauroczyła. Zwodnicze były zdjęcia, które w większości przerażające, oddawały nastrój powieści, wprowadzały mnie w różne stany oraz stanowiły świetne dopełnienie tajemniczości. 

Riggs stworzył bohatera, o którym śmiało można powiedzieć, że jest zwyczajnym, amerykańskim, nudnym dzieciakiem. Jacob zewnętrznie nie wyróżnia się niczym, ale w jego głowie siedzą miliony fantastycznych opowieści dziadka o potworach, niesamowitych dzieciach i niebezpiecznych przygodach. Na wstępie zostajemy poinformowani, że życie Jake dzieli się na przed i po, ale do końca nie wiemy, co jest przełomem. Jacob jest sarkastyczny, zabawny, inteligentny i dobry, ale co oznacza jego dobroć? Na pierwszy rzut oka, nic nie można o nim powiedzieć, ponieważ jest stłamszony przez matkę, później przez psychiatrę i zatacza błędne koło, dopiero na wyspie okazuje się, jaki naprawdę jest ten szesnastolatek.

Osobliwy dom pani Peregrine to powieść z gatunku tych, które trzymają w napięciu, dostarczają dreszczyku emocji, ale również sprawiają, że zapomina się o całym świecie. Książka niebezpiecznie wciąga, niczym syreni śpiew, przyzywa do swojego wnętrza. Autor łączy znane i lubiane tematy: miłość, przyjaźń, lojalność z historią, pogromem wojny i magią. Nie mam pojęcia, skąd wzięły się na to pomysły, ale pragnę poznać dalszy ciąg przygód Jacoba.

Riggs sprawił, że polubiłam gatunek, po który normalnie nie sięgam. Thriller, który przenosi w magiczny świat fantastyki, jest przyjemną lekturą na zimowe, nudne wieczory. Gorąco polecam czytelnikom, którym gatunek ten nie jest obcy oraz tym, którzy lubują się w nadprzyrodzonych zjawiskach.

Osobliwy dom pani Peregrine | Miasto cieni | Library of Souls


ZA MOŻLIWOŚĆ PRZECZYTANIA DZIĘKUJĘ WYDAWNICTWU MEDIA RODZINA!

Ransom Riggs - amerykański pisarz, urodził się w Maryland, a dorastał na Florydzie. Studiował literaturę angielską na Kenyon College oraz filmoznawstwo na Uniwersytecie Południowej Kalifornii. W magazynie "Mental floss" publikował artykuły na temat Sherlocka Holmesa, zatytułowane Sherlock Holmes Handbook. The Methods and Mysteries of the World's Greatest Detective, które zostały wydane w 2009 roku jako przewodnik do filmu Sherlock Holmes (2009). Riggs zbierał również ciekawe fotografie, które, za zgodą swojego wydawcy, Quirk Books, chciał wydać jako książkę z obrazkami. Za radą redaktora ułożył je jednak w przewodnik, do którego dołączył narrację. Tak powstał Osobliwy dom Pani Peregrine, który zyskał status bestsellera New York Timesa. Inna książka Riggsa, również inspirowana fotografiami, Talking Pictures, została wydana w Stanach Zjednoczonych w październiku 2012.
Obsługiwane przez usługę Blogger.