MOC SREBRA | Naomi Novik [PRZEDPREMIEROWO]



Moc srebra („Spinning Silver”) Naomi Novik, wyd. Rebis 2019


Podobno książek nie ocenia się po okładce, ale tylko najlepsze książki mają piękne okładki. Informacja potwierdzona. Po części właśnie dlatego sięgnęłam po nową powieść nieznanej mi autorki – Naomi Novik. Zaufałam własnej intuicji i, po raz kolejny, się nie zawiodłam. Książka okazała się wspaniałą przygodą. „Moc srebra” to świetne połączenie fantastyki z baśnią: świat Starzyków, demonicznego cara i bezwzględnej lichwiarki oraz całej masy przeróżnych indywiduum. Żałuję tylko, że wcześniej nie miałam okazji poznać powieści pisarki.

Jeśli Meyer stworzyła na nowo wampiry, a Novik stworzyła na nowo elfy. Nietypowe podejście do tych fantastycznych stworzeń pozwoliło autorce na odświeżenie i zupełnie inne spojrzenie. Tak misterne splecenie ze sobą losów różnych bohaterów, zaczynając od pijaka skończywszy na Starzykowym królu, to tylko część talentu i możliwości autorki. I chociaż nie ma tam wątku wielkiej, niespełnionej miłości, to jest to zdecydowanie fantasy w najlepszym wydaniu. Sama książka mocno zachęca do zapoznania z bliżej z innymi historiami spod pióra pisarki (licznie nagrodzonymi/nominowanymi).

Kto jest głównym bohaterem i na kim należy się skupić, to bardzo trudne pytanie. Do tej pory nie umiem tego określić, ponieważ autorka wytypowała z całej historii kilku znaczących bohaterów i za ich sprawą poprowadziła narrację, przedstawiając  różne punkty widzenia. Novik nie oszczędzała swoich postaci ani czytelnika. Bardzo odważnie pokazała obojętność i miłość, relacje rodzinne, dobro i okrucieństwo ludzkie czy nieprzewidywalność losu. Momentami myśli bohaterów, do których mieliśmy wgląd, nieźle mnie szokowały, ale zarazem napawały dreszczem niepokoju, ale również zrozumienia.

Po skończeniu „Mocy srebra”, miałam w głowie tylko jedno: nie tego się spodziewałam, ale zdecydowanie jestem na TAK! Szczerzę cieszę się, że autorka jednak nie spełniła moich oczekiwać, przez co dostałam inną i znacznie lepszą historię. Powieść Novik to fenomenalnie napisana opowieść, która młodego czytelnika wprowadzi w świat dorosłości a starszemu czytelnikowi pozwoli wrócić do czasów, kiedy wszyskto miało dobre zakończenie i każdą złą decyzję dało się uratować.


ZA MOŻLIWOŚĆ PRZECZYTANIA DZIĘKUJĘ WYDAWNICTWU REBIS!
Obsługiwane przez usługę Blogger.