Félix J. Palma - Mapa czasu


Mapa czasu
Félix J. Palma
Tytuł oryginalny: El mapa del tiempo
Wydawnictwo: Sonia Draga
Seria: Trylogia wiktoriańska #1
Rok wydania: 2014
Wyzwanie: +3,6cm


Moja wielka miłość do podróży w czasie oraz Londynu rozpoczęła się jeszcze, kiedy na mojej półce stało zaledwie kilka tomiszczów. Jednak nie spoczęłam na zaledwie jednej historii, więc moje poszukiwania odpowiednich powieści zawierających te dwa najważniejsze punkty, nigdy się nie skończyły. Sądziłam, że pomysły na ukazanie podróży w czasie, której akcja dzieje się w stolicy Wielkiej Brytanii, dawno wyczerpano. Zaskoczenie było ogromne, kiedy w moje ręce trafiła Mapa czasu.

Istnieją jednak historie, które nie mogą zaczynać się od początku i niewykluczone, że ta jest właśnie jedną z nich.

Rozpoczynając tą niewinnie zapowiadającą się powieść, wpadałam w wir wydarzeń, które zwykłego śmiertelnika przyprawiłyby o zawał serca. Palma stworzył świat, który zatrząsł moim własnym i pozostawił tylko pustą skorupę, wrak człowieka, który rozpoczął życie na wiecznej tęsknocie za świetnie napisaną książką. Dopiero prawdziwy literacki geniusz autora, którego dzieło trzymałam w dłoniach, odkryłam kończąc pierwszą część historii. Perypetie bohaterów, które splatają się i rozplatają w nieoczekiwanych sposób, napełniły mnie nieznanym dotąd uczuciem euforii, ale również pozwoliły na rozczulenie się nad sobą, gdyż odkryłam tytuł, który poruszył najdalsze struny w moim sercu.

Charles i Andrew, których poznajemy jako pierwszych, niegdyś dwie połówki tego samego bytu, z czasem rozeszli się, tworząc dwie odrębne materie, a każdy z nich odszedł w inną stronę. Andrew okazał się być bohaterem skrojonym na miarę kochanka z innej epoki. Głuchy na codzienny świat, protesty i powszechne standardy życia, ulokował swoje uczucia w niewłaściwej osobie. Zupełnie inaczej przedstawiał się Charles, stworzony na człowieka głodnego wiedzy o przyszłości, ale również wykazującego się przystosowaniem do czasów, w których przyszło mu żyć. Ze strony na stronę, zagłębiałam się coraz chętniej w niesamowite przygody Andrew i pomysły Charlesa.

[...] gdyby nawet inteligencja i siła zniknęły, w sercu człowieka nadal będzie mieszkać wdzięczność.

Nie zabrakło w powieści również płomiennego romansu, który przeżyła Claire z mężczyzną pochodzącym z przyszłości. Ich romans jest niesamowitym przeniesieniem się w czasie, nie, czymś ponad czasowym. A za tymi wszystkimi niesamowitymi podróżami stoi, wszystkim dobrze znany, Herbert G. Wells, jeden z prekursorów science fiction. Palma wykreował tego znakomitego autora jako prawdziwą, lecz skromną osobistość, która dzierży w ręce berło mogące zmienić losy świata, jakkolwiek to nie miałoby wyglądać. Jako bonus autor zarysowuje fabułę kilku dzieł swojego bohatera, czym przy okazji zachęca odbiorcę, do poznania Wehikuł czasu czy Niewidzialnego człowieka.

Nie tylko sam pisarz zasługuje na ogromne uznanie za język i cudowny styl, który oczarował mnie od pierwszych storn, ale również tłumacze, czyli pani Patrycji Zarawska oraz pani Iwona Michałowska-Gabrych, które znakomicie oddały atmosferę oraz treść. W Mapie czasu, początku Trylogii wiktoriańskiej, każdy znajdzie coś dla siebie. Połączenie trzech najważniejszych dla mnie gatunków literackich: romansu, fantastyki i kryminału, zrobiło na mnie ogromne wrażenie, ale zarazem przeniosło w magiczny świat oraz pozostawiło w lekkim otępieniu i niedosycie.

[...] musi gdzieś istnieć świat rządzony przez inną newtonowską fizykę, zamieszkiwany przez wróżki, jednorożce, syreny i mówiące zwierzęta, bo we wszechświecie, w którym możliwe jest wszystko, nawet bajki nie są wymysłami, a jedynie plagiatami innych wszechświatów równoległych, jakimś sposobem zauważonych przez autorów owych opowiastek.

Mapa czasu jest jedną z moich ukochanych powieści, jak nie jedyną o takim rozmachu i wywołującą tak potężne obrażenia w moim umyśle. Przez całą lekturę czułam się, jakby autor tworzył tylko dla mnie, a za sprawą fenomenalnie przeprowadzonej narracji, poczułam się wyjątkowo. Autor z marszu trafia na listę moich ulubionych pisarzy, a powieść będzie polecana każdemu napotkanemu człowiekowi, który zechce słuchać. 

Mapa czasu | Mapa nieba | Mapa chaosu


ZA MOŻLIWOŚĆ PRZECZYTANIA DZIĘKUJĘ WYDAWNICTWU SONIA DRAGA!

Félix J. Palma - został uznany przez krytyków za jednego z najbardziej błyskotliwych  oryginalnych współczesnych pisarz, który szczególnie wyróżnia się umiejętnością wplatania elementów fantastycznych w zwykłą codzienność. Opublikował pięć zbiorów opowiadań i pięć powieści. Mapa czasu otwiera tzw. trylogię wiktoriańską, która została opublikowana w prawie 30 krajach, m.in. w Stanach Zjednoczonych, Australii, Norwegii, Włoszech, Brazylii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Rosji, Francji i Japonii i wszędzie odniosła olbrzymi sukces. (opis pochodzi o okładki)

Obsługiwane przez usługę Blogger.